Mentoringový program s preventivním, podpůrným a rozvojovým působením pro ohrožené děti a mládež z Prahy a blízkého okolí ve věku 12 – 26 let. Rodičům zapojených klientů nabízíme individuální podporu formou konzultací a rodičovské skupiny.
Cílem programu je posilovat dovednosti mladých lidí, rozvíjet jejich samostatnost a poskytovat podporu v náročných situacích, a to pomocí vrstevnického vztahu s dobrovolníkem – mentorem. Dvojice se pravidelně vídá a je vedena pracovníkem organizace. Dobrovolníci – mentoři (18-30 let) procházejí výběrovým řízením a jsou školeni pro zvládání náročných situací.
Dvojice podporujeme volnými vstupy a tipy, co společně mohou zažívat a zkoušet, stěžejní však zůstává vzájemné povídání a navazování vrstevnického vztahu. Pro rodiče a zákonné zástupce je k dispozici poradkyně, která je s rodiči v kontaktu v úvodu zapojení do programu a pak minimálně 1x za půl roku.
Cílová skupina
Děti a mladí lidé ze znevýhodněného prostředí, který aktuálně řeší problémy především v oblastech:
Vztahy – vztah k okolí
Navazování vztahů s vrstevníky, přijímání autority, navazování zdravých partnerských vztahů, orientace v mezilidských vztazích – otázka hranic – co si mohu dovolit k druhým a druzí ke mně, komu a jak se mohu otevřít, otázka šikany a agresivního chování) – vztah k sobě samému (hledání vlastní identity, samostatné rozhodování, nízké sebevědomí a sebedůvěra, hledání svého místa ve světě a jiné problémy s přijetím sebe sama.
Rodina
Nerespektování role rodiče, neshody se sourozenci, výchovné problémy, útěky z domova, lhaní, krádeže, potíže v neúplných nebo nově strukturovaných rodinách, specifické problémy dětí žijících mimo vlastní rodinu (ústavní výchova, pěstounská péče)
Volný čas
Mladí lidé, kteří se nemohou, nechtějí nebo neumí zapojit do běžných volnočasových aktivit, upřednostňují pasivní trávení volného času (nadměrné trávení času na sociálních sítích, u počítačových her, toulání, setkávání se s rizikovou partou, experimenty s návykovými látkami, vandalismus)
Škola (profese, zaměstnání)
Nízká motivace ke vzdělání a riziko předčasného ukončení školní docházky, nezodpovědný přístup k povinnostem, záškoláctví, problémy s učením, potíže při volbě školy a hledání pracovního uplatnění, problematické vztahy se spolužáky, nerespektování autority učitele
Začlenění se do společnosti
Problémy s přijetím společenských norem včetně zásad slušného chování, problémy v praktických dovednostech, nedostatečné porozumění souvislostem a následkům svého jednání, neobratnost v komunikaci (umění vyjádřit, co potřebuji, umění naslouchat druhým, schopnost řešit konflikty nenásilnou cestou).
Požadavky ke vstupu do programu
- Věk 12 – 26 let (při vstupu do programu)
- U klientů do 15let požadujeme souhlas zákonného zástupce; 15-18let ho preferujeme
- Pobyt v Praze a nejbližším okolí (kraj hl. m. Praha)
- Pochází ze znevýhodněného prostředí
- Aktuálně řeší problémy v oblastech uvedených výše
- Je schopen samostatného pohybu po městě
- Je schopen komunikovat v českém jazyce
- Program je zaměřen pouze na osoby s lehkou formou případného zdravotního postižení a psychiatrické dekompenzace, zájemce s těžšími formami odkazujeme na jiné programy
- Není aktuálně závislý na alkoholu ani jiných omamných látkách
- Nepředstavuje nebezpečí pro zdraví dobrovolníka
- Má dostatečné časové možnosti pro účast v programu (min. 2 až 3 hod. týdně/6 měsíců)
- Jeho vstup je dobrovolný a stvrzený písemnou dohodou (kontrakt a informovaný souhlas)
- Podmínkou vstupu do programu je absolvování úvodního rozhovoru
Cíle programu
Děti, dospívající a mladí dospělí budou mít díky zapojení do mentoringového programu zdravý vztah k sobě samým i k druhým a budou schopni řešit obtížné situace samostatně.
Dílčí cíle
1. Ve vztahu ke klientům
- Posilovat silné stránky klienta a rozvíjet jeho sociální kompetence
- Vytvářet bezpečný zkušební prostor pro rozvoj zdravého vztahu s dobrovolníkem v době dospívání a dozrávání
- Podporovat klienta v hledání jeho vlastních zdrojů v přirozeném prostředí
- Podporovat klienta v odpovědnosti za vlastní rozhodnutí
- Posilovat jeho sebevědomí a zlepšovat subjektivní prožívání
- Poskytnout možnost zažívat přijetí, podporu, blízkost, důvěru, otevřenost, bezpečí
- Otevírat klientovi nové obzory a možnosti řešení konfliktů, problémových životních situací
- Nabízet nové alternativy trávení volného času
podporovat klienta v aktivním přístupu k volbě vhodné střední nebo vysoké školy - Pomáhat klientovi zorientovat se v kontaktu s institucemi a na trhu práce
2. Ve vztahu k členům rodiny
- Posilovat silné stránky rodiče (zákonného zástupce)
- Posilovat rodičovské kompetence
- Podporovat vzájemnou komunikaci klienta a rodiče
- Pomáhat snižovat riziko konfliktů mezi klientem a rodičem
- Nabízet návazné služby podle potřeb klienta a rodiče
3. Ve vztahu k dobrovolníkům
- Rozvíjet osobnost dobrovolníků v oblasti sociálních, komunikačních a organizačních dovedností
- Vytvořit bezpečný prostor pro sebepoznání a sebereflexi dobrovolníků
- Posílit společenskou odpovědnost a angažovanost dobrovolníků
Forma spolupráce
Spolupráce probíhá v rámci každotýdenního pravidelného kontaktu klienta s dobrovolníkem a pravidelným plánováním a hodnocením spolupráce na rozhovorech s pracovnicí – koordinátorkou mentoringového vztahu.
Pracovník zajišťuje odbornou podporu – všechny obtíže, které se na schůzkách dvojice objeví, řeší s dobrovolníkem nebo přímo s klientem. Stejně tak všechny další problémy vyžadující odbornou znalost.
Pro více informací kontaktujte vedoucí programu Silvii Novotnou na e-mailu novotna@lata.cz či na čísle +420 775 621 361.